Telefon till förlaget: 076-169 33 86; e-post: info@perenn.com. VARNING för POSTNORD (PostnordParcel; företagspaket)!

KLUMPLEVERANSER - så kan Postnord hävda att paket kommit fram utan att de har några garantier för det. Kunden är rättslös.

Detta har hänt:

I januari 2019 skickade jag 17 exemplar av en bok till Adlibris (PostnordParcel). Adlibris meddelade något senare att böckerna ej kommit fram. Vi kom överens om att de skulle leta ordentligt på sitt lager, och att jag skulle skicka nya böcker om de ej hittades. Jag spårade hos Postnord - angav kollinumret - och fick veta att kollit kommit fram. Jag trodde dem. Om mottagaren haft mitt kolli framför sig och bekräftat mottagandet, så återstod väl bara en förklaring: att Adlibris slarvat bort böckerna i efterhand. Jag skickade 17 nya exemplar, vilka kom fram (PostnordParcel).

I augusti skickade jag 27 ex (2 kollin) och en medarbetare 23 ex (2 kollin) av samma bok till Förlagssystem i Falun (PostnordParcel). Efter en tid fick jag veta att endast 16 exemplar kommit fram. Den egentliga beställaren av böckerna -  den historiska bokklubben Clio - spårade försändelserna hos Postnord och fick veta att de tagits emot av Förlagssystem. Därefter kontaktade Clio Förlagssystem och fick då veta att man där inte bekräftat mottagandet av mina kollin ett och ett utan av klumpleveranser där mina kollin skulle finnas med men uppenbarligen inte gjorde det. Så här uttalade sig Förlagssystem:

"Leveransen kan inte ha kommit hit utan måste ha blivit felsorterad av Postnord. Tyvärr så stämmer inte kvitteringen riktigt då alla kollin kvitteras i klump digitalt en gång utan att vi vet om det verkligen har kommit till FS, inte helt bra men deras rutin ser ut så."

Vidare:

"Hela FS är vänt ut och in nu och kartongerna finns dessvärre inte här, dom kan aldrig ha kommit hit."

Jag var grundlurad. Att Postnord tillämpar grisen i säcken-metoder som förvandlar spårningen till ett skämt hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Totalt har jag lagt ut 1413 kronor på porto till ingen nytta och förlorat 51 exemplar av en titel (Adlibris i januari och Förlagssystem i augusti). I fallet Adlibris vet jag inte om det var fråga om en klumpleverans, men jag misstänker förstås det.

Jag vet inte vem som är boven i dramat - men så länge Postnord inte kan ge några garantier, bevis för att mina kollin fanns med i klumpleveranserna faller ett tungt ansvar på dem. 

I augusti fick jag köra sträckan Hässleholm - Falun (till Förlagssystem) för att själv leverera.

Kontakten med Postnord har varit under all kritik. I augusti skickade jag en reklamation - en noggrann redogörelse - med posten men FICK INGET SVAR. Jag kontaktade dem igen och fick till slut, i oktober, beskedet: paketen har levererats enligt gällande villkor.

Jag överklagade och fick idag (25 november) beskedet att min begäran om ersättning avslagits eftersom jag ej inkommit med ny information i ärendet. Alltså: inte en tillstymmelse till svar på de frågor jag ställt, inte en tillstymmelse till förklaring. Bara goddag yxskaft. Postnord skiter fullständigt i kunden. Det är faktiskt skrämmande.

Svaret på frågan vilka garantier de har för att mina kollin fanns med i klumpleveranserna väntar jag på än. Om Postnord missar att lasta på EU-valsedlar på lastbilen (i Mora 2019) kan de naturligtvis också missa att lasta på mina kollin på bilen till Falun.

Postnord har alltså inte svarat på några frågor eller givit några förklaringar, vilket i sig är avslöjande. De hade åtminstone varit ärliga om de hade svarat: "Att ett paket SKULLE ingå i en klumpleverans räcker för oss. Att det sedan i praktiken saknas i leveransen intresserar oss inte. Det är billigast och bekvämast för oss." 

Jag har börjat fatta hur beräknande Postnord är. Systemet med klumpleveranser - det är min misstanke - är utformat så att man inte kan komma åt dem juridiskt - sedan skiter de fullständigt i konsekvenserna.

Av Förlagssystem har jag fått veta att klumpleveranser där kollin saknas är ett återkommande problem. Postnord känner till problemet men fortsätter med sin "grisen i säcken"- metod.

Min uppmaning till alla: använd Postnord så lite som möjligt, och PostnordParcel inte alls. Jag anlitar nu DHL och det funkar. De levererar kolli för kolli.

Jag ska vända mig till PTS och fråga varför i all världen detta får pågå. För mig är det bedrägeri.

---

Frans Josef - kejsare i katastrofernas tid av Ulf Irheden

Utgivningen sammanfaller med 100-årsminnet av första världskrigets slut och dubbelmonarkin Österrike-Ungerns fall. Författare: Ulf Irheden. Illustrerad med foton från Österrikiska nationalbibliotekets arkiv samt kartor. Formgivning och sättning: Håkan Lindgren.

Trådbundet mjukband med flikomslag

Format: 140 x 210 mm

Antal sidor: 366

Förlagspris: 150 kr

Vid beställning direkt från förlaget tillkommer moms 6 procent samt porto

Frans Josef, kejsare av Österrike 1848-1916 och kung av Ungern 1867-1916.Frans Josef, kejsare av Österrike 1848-1916 och kung av Ungern 1867-1916.

I otaliga skolor, offentliga lokaler och restauranger - från Innsbruck i väster till Lviv i öster, från Prag i norr till Dubrovnik i söder – hängde hans porträtt. Under 68 år styrde han Österrike-Ungern, det väldiga riket i Europas mitt. Generationer kom och gick, världen förändrades – och Frans Josef regerade vidare som om det inte fanns någon bortre gräns.

Men det gjorde det, förstås. Gammal och trött dog han 1916, mitt under det världskrig som han i hög grad var medskyldig till. Att rikets sammanbrott väntade runt hörnet, att klockan snart skulle klämta för huset Habsburg - den dynasti som länkat Centraleuropas öden under 650 år - kunde väl ingen riktigt ana då.

Under Frans Josefs styre duggade de politiska katastroferna tätt. Det mångnationella riket ställdes inför stora utmaningar i nationalismens tidevarv. Men det fanns också ljusare sidor. Tack vare det liberala samhällsklimatet framstod Wien kring sekelskiftet 1900 som en av Europas ledande kulturmetropoler.

Med kejsaren som utgångspunkt levandegör denna bok en hel epok. Vi anar prakten i Schönbrunns salar men också stanken i Wiens kloaker där de fattigaste sökte skydd. Redogörelser för den politiska utvecklingen varvas med kultur- och militärhistoriska perspektiv. Det är en berättelse om vårt södra närområde, Centraleuropa, alltför ofta förbigånget på våra breddgrader.

Elisabeth, Frans Josefs maka, i Trieste, Italien. (Foto: Per Nilson)Elisabeth, Frans Josefs maka, i Trieste, Italien. (Foto: Per Nilson)

Elisabeth. Byst på innergården till den ungerska lutherska kyrkan i Cluj, Rumänien. Erzsébet (Elisabeth) var mycket populär bland ungrarna. (Foto: Per Nilson)Elisabeth. Byst på innergården till den ungerska lutherska kyrkan i Cluj, Rumänien. Erzsébet (Elisabeth) var mycket populär bland ungrarna. (Foto: Per Nilson)

Författaren, Ulf Irheden, framför Schönbrunn i Wien. (Foto: Joel Irheden)Författaren, Ulf Irheden, framför Schönbrunn i Wien. (Foto: Joel Irheden)

 

ULF IRHEDEN (född 1964) är fil. mag. i historia och har bland annat arbetat som journalist och översättare. Redan som tonåring väcktes hans intresse för Centraleuropa. Sedan 1980-talet har han varit verksam som guide för turistgrupper i flera av de länder som en gång utgjorde dubbelmonarkin Österrike-Ungern.